شنبه, 01 اردیبهشت,1403 |

بی نا

29 آذر 1397 12:21 | 0 نظر | 2273 بازدید | امتیاز: 4 با 4 رای

"بی نا" نام کتاب نفیسه سادات موسوی یکی از شاعران دوره سوم آفتابگردانهاست که توسط انتشارات سوره مهر و به عنوان یکی از مجموعه کتاب های شعر معناگرا در اردیبهشت سال ۱۳۹۶ منتشر شد. این کتاب شامل ۴۰ غزل عاشقانه است که در اوزان متفاوت و قافیه های متنوع سروده شده اند و شاعر توانسته با تسلط خوبی که به زبان دارد؛ به خوبی از پس آنها بر بیاید.

این شاعر برای سرایش اشعار خود سبک هندی را انتخاب کرده و به واسطه این سبک توانسته است تشبیهات،ترکیبات و معانی پیچیده، و کنایات ظریف را در اشعار خود بگنجاند. به همین دلیل در بیشتر غزلیات "بی نا" شاهد تشبیهات و تمثیل های زیبایی هستیم که به زیبایی اشعار کمک زیادی کرده اند. تنوع موسیقیایی در کنار استفاده خوب از عناصر ادبی،از دیگر ویژگی های کتاب خانوم نفیسه سادات موسوی ست.

یکی دیگر از نکات قابل توجه در کتاب "بی نا" ، احساس حاکم  در اشعار عاشقانه آن است که به خوبی نشان میدهد این اشعار از زبان یک زن سروده شده اند و گواه نگاه زنانه ی پشت این بیت هاست.

 اگرچه فضای اشعار عاشقانه ی کتاب غم انگیز است، اما میتوان ردی از حرف های روشنی بخش و امیدوار کننده را در آنها دید . استفاده خوب خانم موسوی از مضامین موجود در شعر پارسی،نشان میدهد که با وجود تکراری بودن بعضی مضامین مثل داستان حضرت یوسف و زلیخا ،این مضامین همچنان ظرفیت استفاده و افرینش تصاویر ناب را دارا هستند و این نیز یکی دیگر از ویژگی های مثبت این کتاب است.

صبوری های من ای عشق،تاوان گناهم بود

عجب صبر جمیلی بود،این صبر زلیخایی

(غزل رنج تکراری)

 

لازم بذکر است مجموعه غزلهای "بی نا" در ۸۸ صفحه توسط انتشارات  سوره مهر عرضه شده و شما میتوانید آنرا با قیمت ۷۰۰۰ تهیه کنید.

 

از کتاب:

به غیر از آه دیگر کاری از من بر نمی آید

جسارت های مردانه که از زن بر نمی آید

 

شبی صد بار خود را توی خوابم می کشم اما

چنین کاری به بیداری ازین تن بر نمی آید

 

حواسم هست مادر نشنود شب گریه هایم را

چون از مادر به غیر از غصه خوردن بر نمی آید

 

نباید دل به آغوش زمستان تو می بستم

که غیر از سنگدل بودن از آهن بر نمی آید

 

بدی هایی که در پاسخ به خوبی های من کردی

نه از شیطان و بیگانه نه دشمن بر نمی آید

 

نشستم پای سجاده که نفرینت کنم اما

به غير از آه دیگر کاری از من بر نمی آید


امتیاز دهید Article Rating
نظرات

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.